Overskuelig oversigt over vitaminer

Overskuelig oversigt over vitaminer

1. april 2020 Slået fra Af admin

Mangler du også et bedre overblik over de forskellige former for vitaminer der findes, og hvilken funktion de har for din krop? Har du svært ved at vide hvad du skal spise for at få de rigtige vitaminer ind i kroppen? Så skal du læse med her.

Kort og godt kommer den næste del til at give en mere overskuelig oversigt over diverse vitamin former så følg godt med!

A-Vitamin er den type vitamin vi ofte finder i kød, fisk, æg og diverse mejeriprodukter. Det er nødvendigt for et bedre syn og kan med svær mangel medføre natteblindhed eller blindhed. Dog opbevares det så længe i kroppen at det ikke er nødvendigt med en daglig tilførelse.

B1-vitamin findes i kornprodukter og det bruges til at skabe energi til kroppen for at både hjerne, hjerte og muskler kan fungere. Derfor er det herhjemme også sjælendt at man ser et eksempel på manglen af denne type vitamin hos andre end folk med et stort alkoholmisbrug.

B2-Vitamin finder vi i mejeriprodukter og det har en betydning for vores vækst, hud, negle og hår. Vitaminet nedbrydes ved tilberedning.

B3-vitamin minder meget om de to ovenstående typer, og kan findes i proteinrige produkter.

B6-vitamin kan man ofte finde i magert kød og fjerkræ. Det nedbrydes ved tilberedning men er med til at gavne immunsystemet.

B12-vitamin er livsnødvendigt. Man kan ikke undvære det i kroppen i forhold til at skulle danne nye røde blodlegemer. Vitaminet findes kun i animalske produkter og derfor bør veganere altid huske at tage kosttilskud af B12.

C-vitamin er den type vi forbinder med citrusfrugter. Det har en vigtig indvirkning på kroppens immunforsvar og beskytter også imod både virus og bakterier. For atleter eller personer der oplever en ekstrem form for fysisk pres har ofte et større behov for indtagelse af  C vitamin.

D-vitamin findes i kosten (gennem fed fisk) men den vigtigste kilde til denne type vitamin er solen. Derfor ser man ofte at det er ældre der mangler dette i deres system. Det er med til at regulere calciumkoncentrationen i blodet. 

E-vitamin er med til at styrke kroppens immunsystem og hæmmer at blodet klumper sig sammen inde i kroppen. De vigtigste kilder til indtagelse af E vitamin er fedtstoffer, nødder og frø.

K-vitamin findes i især mørkegrønne grøntsager som broccoli, kål, spinat og avocado og spiller en vigtig rolle i dannelsen af proteiner i kroppen.

For at du kan blive endnu klogere og tilføje mere viden til hvorfor du skal indtage de forskellige typer vitaminer skal du følgel linket her vitaminer

Andre sider om sundhed:

  1. bedreholdning.dk
  2. engodloebetur.dk
  3. enguidetilsundhed.dk
  4. fitnessbladet.dk
  5. fitnessexperten.dk
  6. friskogsundmad.dk
  7. helseogsundhed.dk
  8. simplebalance.dk
  9. sunde-madvaner.dk
  10. sundesager.dk
  11. sundhedidanmark.dk
  12. sundhedshjaelpen.dk
  13. sundhedsmagasin.dk